Sunday 29 April 2007

Blogg om hår

Vært stille noen dager her, så tenkte jeg fikk legge inn noen ord.


Jeg kom over en sms jeg sendte til meg selv for noen dager siden. Jeg husker ikke i hvilken anledninge eller når det var, men jeg skal følge min egen oppfordring. Jeg husker heller ikke hva som var den orginale tanken bak, men dagens nye er vel like gode.

Meldingen inneholdt: Blogg om hår

Tja, hvor ska jeg starte? Håret sier enormt mye om en person. Er han forfengelig, velstående, dum, voldelig, svensk? Det er naturligvis ikke alt man kan se uten å se f eks klær og atferd, men noen av disse skinner i alle fall lett gjennom. Pulesveis - jente fra vestkanten. Jeg kunne setta naken og visst det. Du er enig ikke sant? Vi trenger ikke se noe mer. Dame med lugg - lesbisk eller kunstnerfitte. Jeg spyr. Gutt med kort hår men med en liten vipp i panna - glir inn i mengden, tør ikke skille seg ut. Gutt med hestehale og/eller langt hår. Sleiping eller hard rocker. Begge deler funker dårlig hos ladiesene. I alle fall rockern. Jeg har testa. Mann i førtiåra som har 2 mm - klok mann som ikke er desperat etter å begholde det vesle håret han har på huet.

Jeg kan fortsette i det uendelige. Men hva er greia med håret. Hva er det som gjør at alle som ikke passer inn i de konvensjonelle mønstrene er freaks? Hvorfor kan man ikke ha grønt hår, eller hanekam, eller et intrikat nett av ruter og kart barbert inn i håret? Som alt annet i livet så gjelder det å finne sin plass.

Har du sjekka om håret ditt passer til den plassen du vil ha her i livet? Om det ikke stemmer overens, så klipper du deg i dag. Det er en fin start på uka!

No comments: