Friday 22 October 2010

Tunga rett i munn

Dæven har det gått en måned siden jeg spredte edder og galle sist? Har visst det. Og nå skal jeg tegne ned noen ord om et fenoment jeg kaller svensketunge. Det jeg snakker om er mennesker som ikke klarer å holde tunga tilbake bak tennene når de smiler. Og jeg snakker ikke om downsfolket. De er unnskyldt. Jeg snakker om folk som Sigrid Bonde Tusvik, han wannaberockern på x-factor og omtrent alle svenske jenter på nittitallet. Derav navnet på fenomenet.

Det dreier seg da om at man presser tunga inn mellom tenna som har en glippe på noen få millimeter. Og mellom perleradene da en rosa stripe med kjøtt og slim. Jeg skjønner svært lite av det, for det er stort sett folk som ser ut til å ha kontroll over egen kropp som gjør dette. Og det får meg til å tro at de gjør det med vilje.

Er det en slags sjenert versjon av en Gene Simmons tungevifiting eller er det en ikke spesielt subtil indikasjon om at her er det en topptrent tunge som vil ut og leike? Uansett begrunnelse så er det pinlig.

Tunga den holder vi inne i kjeften med mindre vi skal skjule den i kjeften på noen andre. Sånn er det med den saken.

No comments: