Wednesday 29 September 2010

island og bæsj

Jeg har stort sett til enhver tid en dille. Et oppheng jeg er helt avhengig av. Det kan være pålegg på skiva, et album, en person jeg beundrer, eller som nå - en besettelse for politisk kvarter og dagsnytt 18. Radio er jo best på podcast og begge to må jeg gjennom i løpet av en dag.

I dag hørte jeg på dax 18 og registrerte at det er riksrett på gang på Sagaøya. Den tidligere statsministeren får skjenn for å ha latet som at han ikke så at ting gikk til helvete. De andre islendingene syns det var dårlig gjort, men han hadde jo med seg ganske mange som gjorde det samme. De slapp riksrett. Men for å gi statsministeren et lite våpen som kan brukes i munnhuggeri så tenkte jeg å minne ham på sagaen om Gunnleiv Ormstunge (scroll deg ned ca halvveis på siden). , ok kanskje det ikke blir helt det samme, men det er uansett en god historie. Begge deler. Svik i hver sin variant.

En annen ting jeg begynte å lure på i den anledning er hvorfor det er så mange islendinger som prater så godt norsk. Jeg skjønner jo at det må være noe valgfag grannespråk eller no der oppe, men hvorfor vil de lære seg norsk? Vet de ikke at det finnes mer i Europa? Tyskland ligger der, Spania + Sør Amerika fins og fransk kan du jo til og med reise til Afrika og snakke. Jeg tror dessuten de jobber ganske hardt med språkundervisninga. For mange av islendingene snakker bedre norsk mesteparten av innbyggerne i flere av Oslos bydeler. Tenker da spesielt på Frogner, Røa, Ullern etc hvor henne har blitt erstattet av hun og kj- blir sj-. Tenke seg til å ikke kunne skille objekt fra subjekt. Det ville vært uhørt for en islender (ikke genseren eller hesten).

En tredje ting jeg har brukt en god del tid på å tenke over er pripne damer med små hunder. Jeg snakker om se og hør materiale som har anskaffet seg en liten teppepisser som ser ut som en rotte på stylter. Du vet hvem jeg snakker om. Det er jo en kjent sak at slike damer ikke gjør fra seg, de bare lar det komme blomster ut av seg når de går to og to på dass (lurer på om de har noen hemmelige kodetegn som de gir hverandre når de må drite, så det ikke blir sånn: jeg må på toalettet jeg, og den andre bare; jeg blir med. så må nr 1 bare, du... jeg skal på trøkkeriet lissom. Du må gjerne være med, men da må du se på at jeg lager sjøkabel i Geiranger.) Men bikkjene de driter hvor det skal være. Spesielt når de ikke oppdras som de skal. Noe disse blonde bombene sjelden har ork til. Og da melder spørsmålet seg. Hva gjør de med det som kommer ut av møkkatuben? Om beistet gjør fra seg ute, lar de det ligge? Eller legger de vekk den pripne fasaden og kjenner varmen gjennom bæsjeposen? Spørsmål som holder en våken om natta.

1 comment:

kongla said...

Kunne ikke dy meg, Kristian. På Island var det tidligere vanlig at barna lærte dansk fra 1.klasse. I dag tror jeg det er fra 6.klasse..? Når islendigen snakker dansk, høres det norsk ut. Ganske pussig.