Thursday 16 July 2009

In transit

Det er lenge siden jeg har kommet med noe som helst her nå, så mens jeg sitter på Schiphol og venter på flyet som skal ta meg den siste biten hjem til Norge så skal jeg komme med et par observasjoner: En ting jeg har lagt merke til i det siste er at det virker som at det er helt nødvendig å hate jobben sin når man jobber på en flyplass. Samtlige flyplassansatte jeg har sett både i Norge, Nederland og USA den siste uken har vært potte sure. Det jobbes også gjerne i et utrolig avslappet tempo. Tenk på det alle flyplassjefer! "hvor mange jobber på denne flyplassen? - Ca halvparten"

Årsaken til mitt New York opphold var at jeg besøkte min gode venn Ketil som har studert der borte i snart et år nå. Som gjest i hans ringe bolig, fikk jeg muligheten til å se noe mer enn bare Manhattan og alle turistfellene. Brooklyn har ekstremt mye å by på når det gjelder restauranter og barer. I tillegg skaffet jeg meg et favoritt baseball-lag. Brooklyn Cyclones 4 evva. Jeg har også kjørt berg og dalbanen med samme navn, altså Cyclone. Med helfrekk beliggenhet på det russerstyrte Coney Island kjørte Anders (som også var på besøk hos Ketil), Ketil og jeg det som i sin tid var verdens villeste berg og dalbane. Og sin tid var 1928! Men tro meg når jeg sier at den var på ingen måte utdatert i 2009.

En annen ting jeg har bitt meg merke i er amerikanerens åpenhet. Man kommer lett i prat med fremmede folk. I Norge ville man vel klødd seg i huet og lurt på hva faen vedkommende drev med, men i New York var det fritt fram for prating med alt fra gamle damer på ferie fra Florida til hipstere og single arbeidsløse damer på 34 som ikke hadde jobba siden august 2008, men likevel drakk seg drita en søndagskveld. Arv er populært også i statene skjønner jeg.

No comments: