Sunday 24 August 2008

Jeg vil argumentere FOR kringkastingslisensen!

Det er en veldig enkel greie å lage debatt om, for alle må betale lisens. Det argumenteres for og i mot med politiske ståsted og kanskje til og med et mer medieprinsippielt standpunkt. Jeg gidder ikke ta det for meg her, for jeg er mest opptatt av hva vi får for penga.

Jeg tar for meg NRK som tilbyder av tv/radio med det utgangspunktet at det er nettopp offentlig eid.

NRK har en del vedtekter som styrer produksjonen av programmer etc dette kan du lese deg opp på her om du vil:



Noe av det flotte med å ha en slik basis er at de både kan og må ta noen sjangser. Både når det gjelder programmer som er ment å treffe bredt og programmer som skal treffe smalt. Det er ikke bestandig at nedslagsfeltet er som planlagt, men det er jo også noe av det sjarmerende med programmene.

Men så til saken: Jeg er ubetinget for at NRK forblir på statlige hender. Og jeg vil IKKE ha kommersiell finansiering. Lisens eller dekkes over statsbudsjettet er de eneste to alternativene for meg. Det er ingen andre radiostasjoner som har programmer jeg "må få med meg" NRK har minst tre, kanskje fler egentlig. Men de tre viktigste for meg er Radioresepsjonen, FK Fotball/FK Sport og Herreavdelingen. Dette er alle tre programmer som jeg har vanskelig for å se på en kommersiell kanal. Likevel er det noe av det mest suksessfulle NRK har på eteren. Jeg tror dette enkelt kan oppsummeres med at NRK er forpliktet til å både tenke bredt og smalt i samme tanke, mens de kommersielle kanalene kun tenker masser, masser, masser. De har ikke råd til å bygge opp programmer, og langt mindre ha lave lyttertall over tid på et program. Det samme kan i og for seg overføres til TV, men jeg kjører radio som eksempel også videre.

Hva er det da som gjør at min personlige smak for radioprogrammer skal kunne være et tungtveiende argument for at NRK skal være statlig? Jo det er nettopp det faktum at jeg HAR favorittprogram. Musikkprofil etc holder jeg unna denne saken, for der er ingen flinke nok etter min mening. Men også her gjør NRK mye bra. De har nisjeprogrammene. De har en forpliktelse til å treffe flest mulig, men ikke gjennom en stor grøt som alle skal falle inn under. De har det og, men de leter etter de siste lytterne som føler seg utenfor og lager programmer for nettopp disse gruppene. National Rap Show har såvidt meg bekjent vært på lufta i over 10 år. TI ÅR! Det er et kvalitetsmessig ledende program når det kommer til hip hop i Norge. På den tiden det kom på lufta var det banebrytende, unikt og smalt. Men det har vært en suksess for denne smale, og etter hvert litt bredere lyttergruppen. NRK traff blink. De traff en liten blink som de laget selv. Og det ville aldri skjedd uten vedtektene jeg refererer til over.

Jeg tror dere skjønner hvor jeg står nå. Og jeg håper alle tar stilling til denne realiteten. Enten dere er uenige eller enige med meg.

No comments: