Monday 9 March 2009

Tippeligaen 2009

Sportsredaskjoner landet over har i den siste tiden gått amok og mesket seg i spekulasjoner om tabellen for tippeligaen i 2009. Og i dag mens jeg satt på jobb og fulgte utviklingen i den såkalte supercupfinalen, så merket jeg at fotballblodet mitt begynte å bruse. I den anledning så har jeg tenkt å ta for meg en analyse av sesongen 2009 og plassere de 16 første lagene i det norske seriesystemet. Som seg hør og bør i en slik vurdering så starter jeg nederst og arbeider meg oppover.

16. Start - Jeg må nesten si dessverre, for jeg har alltid hatt et godt øye til makrellgutta. Men i år har de hverken mannskap eller skipper til å føre skuta trygt ut i smulere farvann. Havari fra første serierunde. En urokråke, en snøfreser og en spiss som jobber selv etter pensjonsalder er blandt de viktigste spillerne. Dessverre, Start rykker ned.

15. Sandefjord - Blåhvælæne har en trener som går for å være blandt de bedre i landet. Klubben har byttet ut store deler av 11´eren som rykket ned i 2007, men jeg gir dem liten eller ingen sjangs til å overleve. Kommer til å kjempe med Start om å unngå sisteplassen.

14. O-D-D. Laget med den styggeste supporterlåta gjennom alle tider går også en stygg sesong i møte. Møter de motgang og Dag Eiliv er litt uheldig med drittsleninga så bytter de trener før sommeren. Jeg legger ved video av den omtalta låta i tilfelle det skulle være noen som ikke fikk den med seg sist den verserte her på bloggen.



13. Strømsgodset - Ronny Deilas utsagn om at å slå innlegg med mer enn 16 meter til motstanderend dødlinje er å gi bort ballen har fasinert meg. Derfor, ene og alene får strømsgodset trygg plass av meg.

12. Hvor blir det av Aalesund? Vedder på at du har tenkt noe sånt hvis du har lest deg gjennom de foregående lagene. Årsaken er Kjetil Rekdal. Han er en mester på å tyne mye ut av lite. Han kan fort gjøre seg upopulær med sin kyniske fremgangsmåte, men en god sunnmøring liker en som kan snu på krona, så jeg tror både rekdal og Aafk blir i å se i tippeligaen 2010.

11. Det er håp i hengende snøre! Stallen til Vålerenga tilsier at de skal komme langt høyere enn 11. plass. Men jeg registrerer nrk sine skriverier om at misnøyen med Martin Andresen tiltar i spillergruppa. Vålerenga har en kultur som gjør at de største resurssene i klubben gjerne blir til kreftsvulster med litt tid. Hvilken svulst VIF må fjerne i sommer kommer til å avgjøre tabellposisjonen. Så lenge Martin Andresen er i klubben vil pila peke nedover.

10. Bodø/Glimt - Jeg tror dessverre at tapet av Trond Olsen betyr mer enn hva Bodøværingene ville håpe. Kåre holder likvel laget opp. Tippeligaens trivligste trener! Kos deg med videoen under. Det er så utrolig mye moro å legge merke til.



9. Molde - Jeg så at Stabæk Support tippet Molde som vinnere! Om det er midlertidig sinnsykdom eller ironi som stod bak det valget vet jeg ikke, men jeg kan fortelle at grinebiterne fra reservetrøndelag kommer til å komme på 9.

8. Brann - Vi skal ikke la oss lure av 2007 sesongen til Brann. Det er her i ingenmannsland de hører hjemme. Eufori i Mai, fortvilelse i August. Sånn skal det være i Bergen. Det er den siste naturloven Isaac Newton ikke fikk skrevet ned.

7. Lyn er og blir best i byen. Kenta har funnet seg noen tekniske favoritter fra Sør-Amerika og Afrika. Kan ikke se mye feil i det når det i tillegg satses på norske unggutter. Lyn har i det hele tatt en profil som er veldig tiltalende for meg nå som de klamme hendene til Atle Brynestad har sluppet grepet.

6. Viging. PTK blir til BDG var det ikke sånn det var da? Korrigér meg om norsken er gal, men jeg må korrigere deg om du tror at Viking kommer høyere opp i år. Rævva spisser, brukbar midtbane og et veldig varierende forsvar. Det sammen med Butter Gloves bakers skulle vel tilsi en lavere posisjon enn 6. plass. Men Viking er en av få klubber som kan nyte godt av tradisjonene sine. Jeg tror de snuser på europacup helt til det siste, men faller i gjennom.

5. Nå begynner det å bli vrient. For her kommer det tre lag som egentlig alle skulle hatt 6. plassen til viking. Men siden det ikke går så kommer Tromsø her. Peg Mathias. Og ja, jeg har ikke skrevet feil. Jeg har skrevet det sånn som han sier navnet sitt selv. Arktisk fotball er tøft, men ikke teknisk nok til å premieres med medalje igjen.

4. Laget med like drakter som mitt elskede Lommedalen. Det alene gjør at LSK skal være i teten i år. Når man legger til Henning Berg og Torgeir Bjarmann som har bevist i sin tid i Lyn at de er norges beste duo når du setter trener og sportsdirektør sammen, så får man resultater.

3. Fredrikstad - En utmerket egenskap i et lag er at bestanddelene utgjør en større enhet enn bitene hver for seg. Og sånn er det i FFK. De har ikke noe stjernegalleri. Brenne og Bjørkøy har vist mer enn noe annet de siste par årene at FFK gjør diamanter ut av kullstukker. Ta de ut fra supertrykket på hjemmearenaen deres og de blir til nettopp kullbiter igjen.

2. Stabæk - En ren fryd for øyet i fjor. Har fått inn en glitrende dødballfot i Kobayashi. Espen Hoff leverer alltid varene, men kommer til å bli innhentet av for tynn stall i år. Skulle de klare å hente inn et par etablerte tippeligaspillere i løpet av sesongen så kan de komme seg opp til det første nivået på pallen, men jeg tror bæringene faller i gjennom i år.

1. Hvis gjetting av tabellposisjoner skulle vært sammenlignet med damer så hadde det å gjette RBK som vinner vært en utpult hore. Men i år har de omsider fått på plass treneren de trenger. Startoppstillingen er fryktinngytende. Det samme er benken langt på vei, men en gigantisk akilles-hæl i Steffen Iversen som neppe spiller 30 kamper gjennom sesongen. Uten ham er det ingen klare spissvalg i 4-2-3-1 formasjonen de kommer til å bruke. Olsen blir en åpenbaring nok en gang, mens Sapara og Skjelbred fort kan forsvinne til sommeren. Jeg tro uansett Hamrén rir av stormen og tar gullet. Dessuten er RBK det laget som er mest rocka. Mer trenger ikke jeg av argumentasjon for å si at RBK vinner.



Hva mener du?

3 comments:

Onkel E said...

haha! utpult hore! fliring!

Idrettsjus said...

Rade Prica, John Pelu og sannsynligvis Dario Zahora er vel alle kandidater for spissplass i 4-2-3-1.

LIL2 said...

John Pelu har jeg ikke all verdens tro på som midtspiss og bloggen ble skrevet før både prica og zahora var klare. Nå som de er på plass så ser jeg RBK som enda større favoritt.