Sunday 16 August 2009

Noen ganger blir jeg veldig, veldig redd.

De siste dagene har det begynt å synke inn hos meg at min neste statsminister for kan hete Jensen. Det er en tanke som gjør at jeg nærmest får panikk og tenker -er dette virkelig sant?

Og når jeg klyper meg i armen så gjør det dessverre vondt. Grunnen til at Fremskrittspartiet kommer til å gjøre et knallvalg er overaskende mange når jeg har sittet og tenkt litt på dette. Den første og viktigste grunnen er naturligvis at de er et populistisk parti som vet å plante "stemmevinnere" i mediene med jevne mellomrom. Småsaker som Fremmern setter fram utelukkende for å så sofasitterne rundt om i landet til å tenke "Faen, det der er så sant ass." De siste dagene har det vært tusenvis av folk som har nikket anerkjennende mens Jensen og hennes disipler har foreslått å nedbemanne UP og fjerne NRK lisensen. Ikke de mest radikale endringene for folk flest, men det er nettopp dette FRP ønsker. De vil ikke ta tak i de store tingene for der har de ikke realistiske løsninger. Men hvem vil vel ha fartsbot etter å ha hatt litt for tung høyrefot? Og hvem betaler NRK-lisensen med glede? Hjemmesitterne nikker og tenker at kanskje de skal stemme Fremmern i år?

Disse små utspillene forventer jeg å se stadig oftere i ukene som kommer. Og du kan være helt sikker på at det kommer noen stikk om eldre og helseproblematikk rett før valget 14. september.

En annen grunn til at Fremskrittspartiet stormer fram mot makt er at de har tøylet og sparket ut de løse kanonene. Fremskrittspartiplolitikere har i mange år vært synonymt med harry folk som driver litt med politikk på si utenom jobben som rallycrossjåfør eller glamourmodell. Men nå er det mer strømlinjeformet enn noen sinne, og det har blitt nødvendig å forholde seg til FRP som et reelt politisk parti.

Siste vesentlige årsak er at andre politiske partier ikke tar FRP ved roten. De stiller ikke Jensen til veggs. Politikk som skal gjøre alle fornøyd vil ende med å skuffe de fleste. En krone kan bare brukes en gang i et statsbudsjett. Fremmern bruker samme krone fler ganger. Her må de andre partiene og ikke minst journalister gjøre en bedre jobb.

Enn så lenge sover jeg gradvis litt dårligere fram mot Stortingsvalget 2009, men håper jeg kan få nattesøvnen tilbake etter valget.

No comments: