Monday 7 May 2007

Målvakt på Norge

Jeg har tidligere blogget om Thomas Myhres fadese i de to siste kvalik kampene. Der skrev jeg at Myhre fremdeles var den vi skulle satse på og at det ennå ikke var noen i hans klasse. Nå som jeg har fått det hele litt på avstand tenkte jeg å gjøre en ny vurdering.

Mange har snakket varmt om Håkon Oppdal og Rune Almenning Jarstein, og trukket fram disse to som potensielle førstekeepere i tiden fremover. Håkon Oppdal blir for meg helt uaktuell. Han ser ut som og faller som en potetsekk. Før han er aktuell til noe som helst annet enn å stå i mål og ro inn en fjerdeplassi serien, må han slankes. Han er tydelig overvektig. Dog, det driter jeg i så lenge an spiller bra. Om han bare hadde gjort det. Saparas scoring fra skrått hold på Lerkendall er alt annet enn imponerende fra Sapara. Det er Håkon Oppdal som skaper et mål av et middelmådig frispark. Tabbe. Jeg holder dermed Oppdal utenfor. Han er stabilt mindre god, og gjør også tabber.

Rune Jarstein er for meg lagt nermere tittelen som førstekeeper på landslaget. Han spiller på et av de dårligst fungerende kollektivene i Tippeligaen, men gjør til stadighet gode kamper. Han slipper dog inn for mye mål til tross for at Odd spiller elendig om dagen. Og det er jo rimelig essentsielt for en keeper. Å ikke slippe inn assa.

I de siste dagene har jeg vært inne på tanken om Jon Knudsen fra Stabæk. Han hadde Tippeligaens høyeste rednigsprosent i fjor, har vært stabilt god i flere år, og gjør ytterst sjelden tabber. Man kan kanskje kalle situasjonen som ledet til mål i helgen for en tabbe, men da er man vrang.

Så er spørsmålet om han eller Myhre er rett mann. Jeg holder en knapp på Knudsen. Jeg tror også han vil vokse med muligheten. Han har vært innom landslaget såvidt for noen år siden, og er en rolig og sindig herre.

Der har du svaret Hareide. Les av fasiten, ikke let etter svaret selv. Juksing skal lønne seg i dette tilfellet ;-)

No comments: