Monday 2 February 2009

En større kjærlighet enn kjærlighet til bil

Noen ganger har musikk en større mening enn bare å underholde. Noen ganger kan en låt slå folk i gulvet fra første gang den blir spilt. Låter kan provosere, glede, irritere, begeistre og en rekke andre ting. Enkelte ganger går låtskriverne inn for å lage fikse vendinger med kloke undermeninger. Noen ganger skriver man ting helt opp i dagen for at alle skal skjønne det. Og noen ganger dukker det opp ting i en tekst som vokser og vokser på en. Og det skal jeg straks fortelle mer om.

Før jeg gyver løs på dagens kloke ord så tenkte jeg å gi noen eksempler på det jeg nevner over. Glemte minner av deLillos har jeg inntrykk av er en slags nasjonalsang for alle knuste hjerter i min generasjon. Og jeg er rimelig sikker på at mange av dere som leser dette også har tatt seg friheten med å endre ”Telthusbakken 5” til en adresse som passer for anledningen. Var det Brageveien 2? Asta Hansen Vei 79? Nordskarva 2? Det er en låt som har vokst og fått sitt eget liv i etterkant av lanseringen. Den har blitt noe mer enn bare en låt. Det er terapi for mange. Den betyr noe for andre enn de som har laget låta. Etter mitt skjønn er det noe av det mest beundringsverdige et menneske kan gjøre. Lage noe som betyr noe for andre.

Dum Dum Boys er et eksempel på et band som har mer eller mindre krypterte tekster. ”Tyven Tyven” er et godt eksempel på en låt det kan være vrient å skjønne hvor kommer fra. Leser du den teksten første gang så kan den tolkes i hundre tusen retninger, men når man vet at den er skrevet av Kjartan Kristiansen etter at Prepple og kona mistet datteren sin pga hjernehinnebetennelse, så gir sangen plutselig en langt større mening enn hva den gav før.

Og nå begynner jeg å sirkle inn på det jeg egentlig ville si noen ord om. Det er noe så sært som en sang av Vazelina Bilopphøggers. Nærmere bestemt ”11 år uten kvinnfolk” I utgangspunktet en gjennomharry og ganske uskyldig sang. Men i sangen er det en genial linje som for meg sier utrolig mye om det å plukke ut ”den rette”. Vaselina beskriver det å forelske seg som ”En større kjærlighet enn kjærlighet til bil.” En nesten komisk linje ved første øyekast. Men spør du meg så ligger det mye klokskap i dette. For det handler om å sette en person høyere enn alle de materielle tingene man fyller livet med. Tidkrevende hobbyer og gamle ritualer.

Tenk om jeg skulle legge bort dagdrømmene om å gjøre karriere som rockevokalist, eller legge vekk fotballsko, eller skru av tven når Blackburn leder 3-0 over United på Old Trafford. I en alder av 26 år har jeg begynt å se at sånne prioriteringer kan bli nødvendig en gang i fremtiden. Og da er det utrolig presist beskrevet av Vaselina. En større kjærlighet enn kjærlighet til bil er nok for disse gutta noe av det mest romantiske de kan tenke seg. Og for meg er det mye av det samme.
Så gjelder det å se denne kærligheten som er større enn kjærligheten til bil når den er der. For min del har jeg allerede sett den forsvinne et par ganger.

Mitt råd blir at du hører på litt Vaselina neste gang du er forelsket og frustrert. Kanskje er det medisinen som skal til for at ting skal ordne seg.



(etter ca 01:03 kommer gullinja om du vil høre den selv)

No comments: