Wednesday 10 September 2008

Personlig egenskap: VRANG

Klisjeen om at hat ikke er det motsatte av kjærlighet, det er det likegyldighet som er. Det er kanskje fort gjort å tenke at motpolen til det vi setter som noe av det mest edle med oss er det verste i oss. Men det kan jeg slå fast at det slett ikke er. Vranghet er menneskenes verste egenskap. Ingen ting får meg til å koke som vranghet. Jeg har vel et lite rykte for meg for å være vrang selv, men det skal jeg jobbe enda hardere med å kvitte meg med.

Irrasjonalitet med vilje. Det er det vranghet er. Du setter håpløse virkemidler til for å "vinne fram" i en situasjon eller diskusjon.

Jeg beordrer alle som kjenner meg til å gi meg klar beskjed når vrangbrytern kommer på hos meg. Og folk skal faenmeg få høre det fra meg og neste gang de tilter.


Det var dagens eder og galle.

3 comments:

Anonymous said...

Ser på bloggen din av og til.

Er det noen forskjell på å være vrang og sta egentlig? Jeg er i hvert all sta. Kan kanskje være vrang. Eller er vranghet utelukkende negativt, mens stahet ikke nødvendigvis må være negativt?

Kristian said...

tja, jeg mener nå at vrang er å være uenig selv om du vet at du har feil f eks. Sta, så kan du jo ha rett.

Anonymous said...

Skal si ifra om jeg merker no i debattene våre på skolen jeg Kristian ;)